Announcement

Collapse
No announcement yet.

SOMOII Audio Verstärker / SOMOII Audio amplifier

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SOMOII Audio Verstärker / SOMOII Audio amplifier

Hallo Leute,
    ich möchte Audio-Modul SOMOII mit einen Mikrocontroller ansteuern. Der Stereo-Ausgang ist für Kopfhörer ausgelegt, aber ich möchte mit zwei kleinen Lautsprechern mit 8Ohm anschließen.
    Da für brauche ich kleinen einfachen Verstärker.
    Ich habe kleinen Audio-Verstärker gefunden, den "STMicroelectronics TDA2822D", aber ich bin mir nicht sicher ob es auch für 8Ohm Lautsprecher geeignet ist.
    Sollte eine einfache Verstärker Schaltung geben mit Transistoren würde mich auch freuen.

Sollte einer zu Thema Audio-Verstärker Ahnung haben, würde eine Antwort mir sehr freuen.

Grüße
    Patrick Dreger

--------------------------------------- ENGLISH -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hello people,
    I want to control audio module SOMOII with a microcontroller. The stereo output is designed for headphones, but I want to connect with two small speakers with 8Ohm.
    For that I need small simple amplifier.
    I have found small audio amplifier, the "STMicroelectronics TDA2822D", but I am not sure if it is suitable for 8Ohm speakers.
    Should give a simple amplifier circuit with transistors would also please me.

If anyone knows anything about audio amplifiers, I would appreciate a reply.

Greetings
    Patrick Dreger
    Attached Files

Hello Patrick

The SPK+ and SPK- pins on the SOMO-II are designed to connect to a speaker. Pins 15 and 16. Yes this is Mono.

The DAC_R and DAC_L pins on the SOMO-II are designed to connect to another amplifier or to headphones, pins 13 and 14.

I have not used the TDS2822D before, but it would seem like you could connect it to the DAC_R and DAC_L pins of the SOMO-II. You might need to adjust the gains to ensure it does not overdrive the amplifier, but it could work. As per the Datasheet, (search it for DAC), it states: "If the gain is too high for the chosen application when using the Stereo DAC outputs, a 100ohm resistor can be put in series between the external device and pin 14, along with another 100ohm resistor in series between the external device and pin 13. This will reduce the gain. Other values may be more suitable."

You will need to try it out and see yourself, we do not have the exact answer for you as we have not used an external amplifier ourselves I am sorry.

Regards
    James
    James

Comment

Hallo James,
      danke für die schnelle Rückantwort.
      Ich habe mit den Ausgängen DAC_R und DAC-L geplant. Ein Widerstand zwischen Ausgang von Audio-Modul und Eingang von Verstärker jeweilig ein Widerstand einzusetzen, aber im Bereich von 1K Ohm. Ich werde dann statt 1K Ohm 100 Ohm verwenden. Übersteuerung des Ausgang vom Verstärker werde ich drauf achten.

Mir geht es darum das die Ausgänge vom Audio-Modul nicht mit meinen 8 Ohm Lautsprecher kaputt gehen.

Grüße
      Patrick Dreger

------------------------------------------- ENGLISH -------------------------------------------------------

Hello James,
      thanks for the quick reply.
      I have planned with the outputs DAC_R and DAC-L. To insert a resistor between output of audio module and input of amplifier respectively, but in the range of 1K ohms. I will then use 100 ohms instead of 1K ohms. Overdrive of the output of the amplifier I will pay attention to it.

I am concerned that the outputs of the audio module do not break with my 8 Ohm speakers.

Greetings
      Patrick Dreger
      Last edited by Patrick Dreger; 10 November 2021, 05:10 PM. Reason: Eingänge gegen Ausgänge gewechselt

Comment

Hello Patrick

Well the TDS2822D datasheet does state it can drive 8ohm speakers, even 4ohm is OK. You could even bridge it to give mono output, and potentially use 2x amplifier chips, each in bridge mode, to give you more power for each Left and Right speakers. Just join the inputs so they receive the same source from the SOMO-II.

I guess it is up to you to try.

Regards
        James
        James

Comment

Ich werde die TDS2822D bestellen und werde mich zurückmelden ob es mit den Schaltkreis funktioniert.
          Wenn einer alternativen zu TDS2822D kennt, könnt ihr ruhig schreiben. Ich will nicht mit einen Verstärker-Schaltkreis festlegen, sonder Informationen sammeln was am besten Verstärker für einfache Anwendung.

------------------------------------ ENGLISH ------------------------------------------------------------------

I will order the TDS2822D and will report back if it works with the circuit.
          If one knows alternatives to TDS2822D, you can write. I don't want to commit with an amplifier circuit, but collect information what best amplifier for simple application.

Patrick Dreger

Comment

Working...
          X